Föräldrar som inspirerar

Jo det finns faktist det. Och jag har en arbetskamrat som jag verkligen är imponerad över. Hon och hennes ex pojkvän är verkligen sanna inspirationer och förebilder för alla föräldrar. Varför ?

Jo därför att de bestämt sig att inte ge sin 2 åriga son godis, förrens han upptäcker det själv (vilket troligen inte kommer hända de närmsta åren). De har sagt till vänner, familj och dagis att han inte ska äta godis, dricka saft och läsk. De har fått stå ut med blickar och kommentarer och hamnar ofta i diskussioner med andra föräldrar som ger sina barn detta.

Varöfr är det då så bra. Deras son är inte "speedad" hela tiden. Han sover på kvällarna har en normal dygnsrytm. Han är lugn på dagarna, och har en normal dygnsrytm. (Det vanliga är att barn ofta är stirriga och bråkiga).

Men detta barn är van vid fruktsallad vid fredagsmys, ibland chips och då väljer han själv och får en liten skål.

Han har bra tänder,  och löper mindre risk för hål i tänderna eftersom han inte äter godis och dricker läsk hela tiden. Han får dessutom lära sig att socker är inget jag får när jag gjort något bra eller när jag är sjuk.

Visste ni att de första 5 åren av ett barns liv skapar ni grunden för hans framtida kosthållning. Jag kan med största sannolikhet påstå att han i framtiden inte kommer skapa sig et sockerberoende, ett matmissbruk eller alkoholproblem. Varöfr ? Jo han lägger inte grunden för detta beroende. (sen kan det ske i alla fall, beroendes på vad han hamnar i när han blir äldre, miljön kan ändras, men det är inte troligt med de föräldrar han har).

Varför ska föräldrar alltid ge barnen socker och i tidig ålder. På bussen har jag sett föräldrar som matar barnen med sockerbitar SOCKERBITAR hur jävla nyttigt är det egentligen. De säger ofta bara en till sen är det bra. Men VARFÖR..

Är det inte bättre att barn får upptäcka saker och ting själva när de är äldre. Frågar denna pojke om några år om han får smaka kommer han få göra det, men då upptäcker han det själv. (och kommer om han vill få börja med lördagsgodis).

Men varför ska man berömma barnen med godis och sötsaker. Ge dem läs, Speciellt coca cola är ännu farligare än vanlig läsk. Eftersom det innehåller både SOCKER & KOFFEIN. inte sjutton ger ni väl barnen kaffe på morgonen och kvällen? Så varöfr ger ni dem coca cola, det är minst lika farligt om inte värre.

När ni är ute och fikar själva varöfr ska ni alltid äta en bulle till kaffet, varöfr kan man inte bara ta en kopp kaffe?. Måste man ha något till det?.

Vårat samhälle är uppbyggt runt fika och mat. Tydligen kan man inte träffas utan att äta samtidigt. Givetvis får barnen också. Sen klagar föräldrarna när deras barn blir speedade och inte sover på nätterna , när de rusar runt och skriker och lever rövare.

Skyll er själva det är ni som gjort det med era barn. När de mår dåligt är det för att de blir abstinenta och avgiftningen är det värsta som finns. 

Ni som inte har barn ännu, eller som just fått barn. Tänk på detta, det ni ger barnet under de fem första åren formar deras fortsatta ätmönster. Borde de inte få en chans till ett bra liv åtminstone. Risken för matberoenden och andra beroenden och missbruk minskar mycket om de inte börjar sitt liv indränkt i socker. Ni kanske säger nu att erat barn inte har ett beroende. Tänk igen troligen har de det, och det kanske inte blossar upp till 100 % förrens om 15-20 år, och då får de slåss själva mot det.

Jag blev i alla fall inspirerad av dem och har bestämt mig att den dagen jag har barn då ska inte han/hon få godis och liknande som beröm, eller innan de upptäcker det själva. De kommer få växa upp på frukt och bär som godis.

Tänk efter, och kolla hur blir och beteer sig egentligen barn i eran närhet. Ta lärdom och lyssna på föräldrar som inspirerar och som slåss för att sina barn ska få en bra grund att stå på. Som vågar gå emot det som enligt samhället är normalt och gör det som de känner är rätt för deras barn.

Tack för att du delade med dig,  en otrolig inspiration och det fick mig att inse att jag i framtiden inte kommer bli en så dålig förälder om jag skaffar barn.

                      
                 källa okänd                                        källa barn med vattenmelon

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag förstår vad du menar, men det är väl absolut inte sant att det vanliga är att barn är stirriga och bråkiga? Så upplever inte jag de flesta barn i alla fall (undantag finns ju naturligtvis). Mina systersöner får äta godis och dricka läsk/saft osv. MEN de väljer själva bort godiset (de är 5 respektive 3 år gamla) eftersom de inte tycker om det.



Jag håller med om att man inte ska lägga grunden för beroendet tidigt, och att det är föräldrars ansvar att ge sina barn hälsosam mat. Men samtidigt tycker jag inte att man kan dra alla över en kam och säga att ALLA ger socker och då blir ALLA barn si och så.



En liten tanke bara. Hoppas du inte tar det på fel sätt! :-)

2009-04-19 @ 08:38:56
URL: http://cinnamonglowing.wordpress.com
Postat av: Desiré

Jag förstår vad du menar, och jag håller med om att de föräldrarna är bra förebilder :) Såklart att alla barn inte blir stirriga av att äta godis och alla tillsatser kan också säkert vara en bidragande orsak, men det finns ingen skada i att inte ge sitt barn godis varje dag :)

2009-04-19 @ 11:49:04
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Desiré

Och tack för din långa och välformulerade kommentar i min blogg! Du satte huvudet på spiken :) Du nämnde en sak jag själv inte kunnat formulera - att kämpa för att få kosthållningen accepterad. Tack! :D

2009-04-19 @ 11:50:10
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Nadia

Själklart finns det barn som inte blir det, och många barn som väljer bort. Tyvärr finns det många barn som är precis tvärt om. Där föräldrarna försöker ta bort tex coca cola, men barnet blir bråkigt och sedan lugnt igen när det återigen får cola. Då fortsätter de på det sättet.



Givetvis finns det barn som inte få godis, jag har själv läst många bloggar här om föräldrar som gör just så här. låter barnen få fruktsallad i stället för godis vid fredagsmyset. Det som skrämmer mig är ibland de kommentarer som de får i sina bloggar, där de ifrågasätts. Varöfr ifrågasätts inte de som ger coca cola till sina barn?.

2009-04-19 @ 18:16:01
URL: http:// mnl.blogg.se/
Postat av: en mamma

Du har helt rätt i att det är faktist föräldrarnas ansvar att inte ge (pumpa) sina barn med godis,läsk

och inte minst snabb mat.Jag har 4 barn i åldrarna 25,14,4 och snart 2 åring.Det äldsta barnet var jag ej så medveten. Men med det andra barnet började jag ge godis i ca 6års ålder och då med omgivningens tjat osv.4åringen får ingen godis,läsk

osv. men hon har börjat tjata om det pg av. att hennes nästan alla jämnåringar får godis och läsk.

När hon är bjuden på nån kalas så blir hon bjuden på godis ,läsk och saft.Då brukar jag ha överseende med dessa tillfällen för det är inte barnen det är fel på utan föräldrarna.Dessa föräldrar väljer det lätta vägen.Ge godis så blir allt frid och fröjd.

Jag upplever att barnen förstår att godis,saft,läsk osv är inte bra för dem när dem är små,men det är svårare att få andra barns föräldrar att förstå det.

Handlar dagligen i olika affärer och blir förbannad varje gång då all jäkla godis och liknande skall stå vid kassorna. Så man får värkligen vara glad om man klarar av att hålla barnen ifrån allt det här i 1 år. Även min yngsta äter ingen godis,läsk och saft

men jag har vana att inte köpa hem dessa varor, bjuder flitigt på frukt och vissa grönsaker.

Men får fortfarande höra om att jag är en okänslig mamma osv. Det är skitprat bara ibland avundsjuka kan jag ana, för att dem inte kan stå emot.

2009-04-29 @ 23:42:48
URL: http://en mammaskonstgalleri.blogg.se/
Postat av: Nadia

Förstår verkligen din frustration. Har själv svårt när godiset står placerat som det gör. Riktigt dumt och hälsofarligt.



Att det itne går att hindra på kalas är fullt förståeligt, om man inte hittar på att barnen har någon sjukdom, men då får de en stämpel i stället, och det är inte heller bra.



Känns faktiskt bra att det finns föräldrar som er ute i landet, som har kollen. Som inte lyssnar och faller för trycket. Att ni inte möter det samhället tycker är "normalt".



Att man inte gör en sak första gången är helt ok, det är då man lär sig, sen lär man nya saker för varje gång man gör något, och jag tror det är samma sak när det gäller barn =)

2009-04-30 @ 21:51:44
URL: http:// mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)