Ren Mat.

Ja det handlar om maten igen. Jag har märkt det nu att många är intresserad av "ren" mat utan en massa tillsatser. Många har börjat intresserat sig men kanske inte tagit det sista steget med att handla hem det.

Många tycker att den maten är dyrare och det stämmer ju. Man behöver ha bättre och renare råvaror i den maten, vilket gör att det blir riktig mat. Men om tillräckligt många börjar köpa den "rena" maten kommer priserna sänkas. Det ligger liksom i efterfrågan. Man måste våga ställa krav och fråga. Min Ica butik har blivit mer medvetn om detta och har börjat känna av det. genom att allt fler frågar efter den rena maten. De ber om den maten som har lite E nr tillsatser i maten. De köper även mer från charken, och deras egna köttfärs och liknande.- Däremot har halvfabrikaten börjat gå ner i försäljning. Men de kommer nog aldrig försvinna.

De ser det som en possitiv förändring och att folk har blivit mer hälsomedvetna.

 Visst det finns inget som säger att de här ämnena är farliga i maten de har genomgott en "risk" analys. Men vad vet vi konsumenter om riskanalysen egentligen ? Vi vet inte heller om det är negativt eller possitivt för oss under en längre tid. Samtidigt kanske vi har ätit det hur länge som hellst.

 Men som sagt alla ska göra som de själva vill. Antingen äter man ren mat eller så fortsätter man göda industrin och ser till att man får halvfabrikat.

 Nu är det snart jul och då kan man faktiskt göra den mesta maten själv utan att ha en massa tillsatser i den. Du kan göra egen julkorv, egna köttbullar, egen sill och lax etc. Det finns hur mycket som hellst som man kan göra själv.

Men vi måste våga och vara lite mer kräsna när vi väljer varor. Många måste dessutom lära sig att laga maten från grunden och hur man gör för att veta att den är färsk. (dagens ungdomar är de som är värst ute).

Jag ska nog börja med lite sådant här i bloggen. Jag är utbildad kock så varför inte, kanske jag får tillbaka glädjen med att laga mat igen om jag får nått att arbeta för =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)