Konstgjord mat....

Vi har de senaste veckorna börjat bli mer medvetna om alla tillsatser i maten. Om de konstgjorda kemikalierna vi stoppar i den för att den ska se mer aptitlig.Visst gör laxen det egentligen när vi köper den i affären och den är alldeles röd i köttet. Men i restaurangen (seriösa) som tar hem färska råvaror att jobba med där är den rosa.

 Något man inte tänker på är att det finns även i barnmaten. Hur kul är det att ge barnen i låg ålder en massa tillsatser. ? Aftonbladet har en artikel som tar upp detta: Nio tillsatser på My´s tallrik.

 När forskarna idag inte kan säga något om effekterna på människokroppen, är det då förenat med bra ansvar att ge barn dessa tillsatser. Visst det är riskbedömt men vad vet vi om riskbedömningen de gör på djur och människor. Hur stora nivåer är det vi får ha i maten ? Hur mycket är det de stoppar i och i vilka mängder är det riskfritt. Vad innebär riskbedömning ? Vi får inga svar annat än att det är riskbedömt, men hallå ge oss lite mer fakta så vi vet vad och i vilka mängder. Är det den mängden eller mer i livsmedlen ? Vad innebär riskbedömningen i det långa loppet, inte bara i tjugo år utan för en livslängd? Nä jag försöker nog ta bort så mycket som möjligt ur min kost, inte bara för at minska risken, men för att riktig svensk husmanskost är den bästa och den består inte av halvfabrikat.

 Varför inte göra som man gjorde förr i tiden innan barnmatsburken. Varför inte göra mat hemma och kör i en mixer sen om det är den åldern på barnet. Det blir inte dyrare. Men du vet vad det är i maten. Gör du dessutom allt från grunden så minskas alla tillsatser.

Att laga maten från grunden tar inte längre tid, det kan dessutom bli roligare om ni har barn. Låt barnen hjälpa till i köket och kleta med köttbullarna. Dels lär de sig snabbt hur man lagar mat och sen blir det roligare att äta om man har gjort det själv. Tro mig jag vet eftersom mamma gjorde så med mig. Jag åt köttbullar och pasta, även om jag inte hade kokat pastan tillräckligt och hade frågat mamma hela tiden. Maten var jätte god eftersom jag hade gjort den själv.

Lär barn tidigt att få ett sunt förhållande till maten och gör sakerna från grunden. Så länge vi inte vet vad det finns för inverkan om det finns kanske det är bättre att ta det säkra före det osäkra att undvika ämnena. Annars kanske vi sitter där med en tablett om tjugo år som gör oss mätta och vi behöver inget mer. Hur kul blir det att aldrig mer få känna smakerna och tugga. Var försiktiga med vad ni tillåter livsmedelsindustrin göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)