Kassaboken...

Jag brukar alltid föra kassabok över mina inkomster, utgifter och skulder, mina inköp etc. Men under sommaren som var så kom jag av någon anledning på avvägar. Och slutade med det.

Men nu har jag hittat en igen, och tänker ta nya tag inför nästa år. (julen är ett kaos som det är så den hoppar jag över). Men inför nästa år ska jag igång med det igen. Så ska jag dessutom sluta handla med kortet hela tiden. Jag ska börja använda kontanter igen, bara för att få bättre koll och se till så att pengarna inte bara försvinner ut i det blå. Har man kontant 150 kr i veckan till mat (nu är jag själv och det är ett exempel), så är risken mindre att du köper onödiga saker , än när du har allt på kortet. Du ser dessutom när pengarna börjar ta slut på "kontot" när du har dem i plånboken. Dessutom är det lättare att spara det som blir över varje månad i en burk om du gör så. (Eller sätta in på sparkonto om man har ett jobb och gör så).

Så nu har jag hittat min kassabok och jag ska sätta mig och kolla upp hur lite av skulderna jag har kvar. Nästa år om jag får ett jobb börjar jag betala av på csn och så börjar jag mina betalningar till morfar då. Så det är skönt att jag troligen innan allt det har betalat av mitt nordealån. Som är störst. Så det känns som att jag är på rätt spår. Så snart jag får ett jobb kommer jag ta några månader till 1 år där jag trycker så mycket pengar som möjligt in på alla olika skulder jag har (två blir det då morfar och csn), och parallelt med det tänkte jag försöka spara samma summa varje månad för att se hur det går. ( När jag får ett jobb).

Just det håll tummarna för mig, som det verkar kanske jag får "lärling" i början på december, så jag får praktisk erfarenhet på något företag (vilket som bara jsg får sysselsättning). Målet är att efter jag är klar med den perioden som kan vara upp till 6 månader, så ska jag få en anställning där eller på ftg liknande det.

Helt ärligt struntar jag i dag i om det blir det jag är utbildad till så länge jag får in pengar. Min sommelier utbildning kommer jag ha användning för då jag kommer bli aktiv inom munskänkarna nästa år. Och jag får förhoppningsvis hjälpa till extra på geflevinkällare. SÅ jag kan jobba med vad som helst om jag får chansen att vara med, det är bara 20 platser och jag vill verkligen ha 1 av dem.

Nu har ni fått lite uppdaterade på ekonomi och arbetsfronten igen ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)