Funderingar i vardagen (helgen)

Satt och funderade på julklappar och saker som ska fixas. Två är bestämda, mamma och yngsta lillebror är klara, nu ska jag bara komma på några fler klappar så är jag färdig.

Så ska jag i slutet av månaden beställa en ny bok från england till mina vinstudier. Beror lite på hur det ser ut med pengar efter att alla räkningar är betalda. Denna månad hade jag mobilräkning på 552 kr vilket är högt för att vara jag.

Såg i alla fall att mitt lån på nordea är snart betalar bara 2500 kr kvar att betala till dem. Förhoppnignsvis får jag stipendium så kan jag betala det och lite små avbetalningar jag har samtidigt.

Visste ni de att om ni studerar så kan ni söka pengar från fonder, funderar ni på var, så ska biblioteket i alla städer ha en bok (tjock), med förteckningar var man kan och vad man kan söka pengar till. Det spelar ingen roll om ni är rik eller inte,alla kan söka och det alla kan få tillgång till pengarna. Går ni på soc får de inte röra stipendiepengarna enligt social lagen. Men använd dem klokt, inte till shopping utan till att betala av skulder ni har. Till våren ska jag söka stipendie för mina studier på högskolan, detta från en fond. Så i slutet på maj söker jag pengar till lite mat och kläder samt hjälp till betalning av en av mina skulder. Det är jätte bra att möjligheten finns, då kan man ge tillbaka snabbare utan att det kostar dig nått.

Jag är lite töntig juförsig så alla stipendier jag söker skriver jag in som skulder till min sparbössa, så när jag får ett jobb kommer jag börja betala tillbaka dem till mig själv, så har jag ett bra sparkapital om något skulle hända.

Tyvärr ser det mörkt ut på arbetsmarknaden just nu, men jag söker vidare, just nu något inom kontor och adminsitration eftersom jag har en fallenhet för att organisera. Är jag arbetslös när jag fyller 25 kommer jag be om ams utbildning i Jönköping (om den inte bytt ort), så går jag en och har förhoppningsvis ett jobb därefter. Sen kan jag starta ett litet hobby företag '(eller snarare en enskild firma alt AB) vid sidan av arbetet, och på så sätt bygga företaget. =) Så nu känns det som om jag har mina planer utstakade.

Men först ska jag se till att få mig ett jobb så jag har en liten fast inkomst åtminstone. Bara för att få känna tryggheten ;)

Ska sätta mig ner i morgon och göra lite mer uppdateringar, inkl recept på min tonfiskröra, som jag just nu lever på verkar det som. =)

hoppas ni får en trevlig lördag det ska jag ha.

(just det examen till sommelier är uppskjuten till runt den 15 januari eftersom skolan byter lokaler, i stockholm. Så därför ska jag köpa nya WSET boken för 500 kr från england,s å jag får nya uppgifter att studera. Så måste jag hitta en spritbok, med vodka och brännvin helst.)

nu ska jag ut med vovvsingen, vi får höras senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)